Saturday, July 11, 2009

tahu ke idak??????

Salam di hari minggu buat semua.. umi doakan agar kita semer berada dlam kondisi sihat sejahtera.. alhamdulillah... umi dah siap masak untuk family umi hari ni. tak ada yang speselnya , tapi sekadar untuk memenuhi keperluan kami anak beranak.. masak sayur petola dan ikan masak kicap . syukur la tu...
jadi sambil2 tunggu abi pulang dan anak2 masih main2 lagi, umi cuba nak share sesuatu ilmu yang belum tentu kita semua tahu. umi sendiri pun baru tahu ... tulah menimba ilmu jangan terhenti setakat di bangku sek aje.. tuntutlah ia sampai ke mana2 pu hatta ke nogori China dan sampai keliang lahad. betulkan !!!!!!


ok..ni dia . baca dan jawab sendiri... (tahu ke idak??) kalu tahu alhamdulillah, kalau tak kita sama2 amik tahu.

(1) Andai kesemua bungkah ais batu- dianggarkan 23 juta kilometer padu di dunia cair pada satu ketika, kandungan air  lautan meningkat 1.7 peratus. Peningkatan yang sedikit ini bagaimanapun menaikkan paras air sehingga 60 meter daripada yang sediada. Jika ini berlaku, sebahagian besar tanah daratan di dunia akan berubah menjadi lautan.

(2) Terdapat banyak spesies labah-labah yang sanggup mengorbankan tangan dan kaki utk dimakan anak-anaknya yang baru menetas. Langkah ini adalah utk mengelakkan anak-anaknya itu daripada memakan sesama sendiri.

(3) Tekanan jantung manusia semasa mengepam darah adalah cukup kuat sehinggakan setiap pancutan boleh memancutkan darah sejauh 9 meter.

(4) Planet Pluto mengambil masa 248 tahun utk mengelilingi matahari. Setiap 20 tahun ia mengubah orbitnya bagi mengelak dari berlanggar denga planet Neptune.


semoga mendapat berkat dengan ilmu ini. Insya Allah

No comments: